اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی

جزئیات هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت| نیلی: یاد سردار سلیمانی را به شایستگی زنده نگه می داریم

دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت گفت: امسال برای گرامیداشت یاد و خاطره سردار سلیمانی جایزه ویژه حاج قاسم را تدارک دیدیم که به اثر ویژه جشنواره اختصاص خواهیم داد تا جشنواره هفدهم مزین به نام سردار بزرگ ما شود.

جزئیات هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت| نیلی: یاد سردار سلیمانی را به شایستگی زنده نگه می داریم

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نشست خبری هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت ساعتی پیش با حضور حمید نیلی، دبیر جشنواره، توحید معصومی، دبیر اجرایی در تئاتر شهر برگزار شد. 

در ابتدای نشست حمید نیلی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم و سلامت و قرائت فاتحه ای برای شهید فخری زاده گفت: جشنواره مقاومت از اردیبهشت امسال آغاز به کار کرد. خدا را سپاس می گویم که پس از چند ماه تلاش الان به برپایی جشنواره رسیدیم. 

وی در ادامه افزود: کرونا سختی زیادی برای برپایی جشنواره به ما داد، تلاش کردیم با همه توان پروتکل ها را رعایت کنیم. جشنواره در بخش های صحنه ای ، دانشجویی، کودک و نوجوان ، نمایشنامه نویسی، خیابانی و...  برپا می شود . مقاومت در تاریخ معاصر، تولید ملی ، مدافعان سلامت و حرم مفاهیمی بود که به موضوعات اصلی اضافه شد . 

وی همچنین توضیح داد: هر چه از دفاع مقدس دور می شویم حضور این ژانر را در زمینه های هنری کمتر می بینم یکی از دغدغه های دوستانمان همین بود که حضور دانشجویان را در این جشنواره امسال زیاد کنیم بهرحال تعطیلات دانشگاه ها ممکن بود حجم آثار را کم کند اما این اتفاق نیافتاد و ما هم راضی هستیم. در هر حال امسال یک آغاز برای بخش دانشجویی است که بعدا می تواند پرقدرت تر شود. 

نیلی اظهار داشت : ما از ابتدا تلاش کردیم همه رویدادها را آنلاین داشته باشیم بنابراین به جز بخش داوری که می طلبد زنده باشد ، همه فعالیت ها به صورت دورکاری و آنلاین و غیر کاغذی بود . یکی از برنامه هایمان امسال تقدیر از دو چهره سرشناس این عرصه است، این دو چهره نصرالله قادری و کوروش زارعی در اختتامیه تقدیر خواهند شد .  

*انتظاری که برآورده نشد 

دبیر جشنواره تئاتر مقاومت با اشاره به اینکه تمایل داشتند جشنواره جریانی برای همه استان ها باشد، گفت:در این رابطه با شهرداری مشهد هم صحبت شده بود و تصمیم داشتیم بخش دانشجویی را در مشهد بچو خیابانی و محیطی را در شیراز داشته باشیم که به خاطر وضعیت کنونی نتوانستیم این اتفاق را رقم بزنیم. 

وی یادآور شد : امسال همچنین تلاش کردیم همکاری صنعت را هم در هنر داشته باشیم و خوشبختانه با کمک دو مجموعه همراه اول و مس سرچشمه رفسنجان جشنواره را پیش ببریم و امیدوارم این ارتباط ادامه پیدا کند. 

نیلی همچنین یادآور شد که قرار است دو اثر ویژه جشنواره مقاومت به فجر راه پیدا کنند. وی از سید یاشار نادری برای حمایت از جشنواره و تامین بودجه و دکتر قادر آشنا مدیر هنرهای نمایشی تشکر کرد و در پایان گفت: ما امسال جایزه حاج قاسم را طراحی کردیم که به یک کار ویژه اختصاص خواهیم داد تا جشنواره هفدهم یاد سردار بزرگ ما را زنده نگه دارد. 

 

در ادامه نشست توحید معصومی دبیر اجرایی جشنواره نیز عنوان کرد: از 1250اثر در شش جشنواره ، صحنه ای 541، خیابانی و محیطی 255، کودک و نوجوان 55اثر و ... هستند.

وی در ادامه افزود: به نظرم پایه های یک جشنواره موفق از تنظیم فراخوان شکل می‌گیرد و تلاش برای تنوع موضوعی و گسترش مفاهیم در وجوه مختلف مقاومت از حاج قاسم سلیمانی تا شهدای دیگر و مدافعان سلامت و نقش زنان در جنگ را تشکیل می دهند . 

وی در ادامه گفت: جشنواره از ۲۵ آذر آغاز و تا 2 دی ماه ادامه خواهد داشت. ما تلاش داشتیم جشنواره را زنده برگزار کنیم ولی موج سوم کرونا باعث شد که به فکر برپایی آنلاین بیافتیم. اما هیچوقت به این فکر نکردیم که این دوره جشنواره را تعطیل کنیم. 

معصومی اظهار داشت: ستاد آنلاین جشنواره با مدیریت آرین رضایی از مدتی پیش تشکیل شد و به جای تجمع در تهران همه گروه ها در محل تمرین و شهر خود ضبط کار داشتند و کاروان جشنواره متشکل از سه داور و چهار تیم تصویربرداری و بدون تماشاگر کارها ضبط شد و خوشبختانه با موفقیت این کارها انجام شد و چند روز از ضبط کارهای صحنه ای مانده است. 

*شرایط پخش آنلاین اثار

وی در ادامه گفت: تلاش داشتیم کارهای خیابانی را هم تصویربرداری کنیم اما ذات نمایش خیابانی زنده و با حضور تماشاگر است برای همین با توجه به فضای باز خیابانی تصمیم گرفتیم کارها را در تهران با یک سری شرایط خاص و تنها حضور داوران و گروه های نمایشی داشته باشیم. پخش کارها قرار است در تیوال صورت بگیرد الان همه کارها آماده بارگزاری در ذیل بنر جشنواره مقاومت است و کارها از ساعت ۱۲تا ۲۴شب قرار است پخش شود . فروش بلیت کارها با قیمت پنج هزار تومان خواهد بود و غیر از آثار آنلاین دو رویداد زنده یکی کارگاه آموزشی با حضور اساتید و دوم نقد و بررسی آثار هم داریم. 

وی با بیان اینکه هنرمندان می توانند در جایگاه مشخصی در سایت نقدهای خود را قرار دهند و جایزه ای هم برای نقد برتر در نظر گرفته شده است. سه کتاب نیز قرار است در این جشنواره منتشر و در اختیار علاقه مندان قرار بگیرد ، گفت: در ارتباط با کمک هزینه گروه ها پیشنهاد ما اعطای کمک هزینه تمرین برای گروه ها در بخش صحنه ای و دانشجویی میانگین دو میلیون پرداخت شد و آنهایی آثارشان پذیرفته شد که کمک هزینه ها ادامه دار شد.  بودجه جشنواره دو میلیارد اختصاص یافته منتها همان زمان هم برآورد ما بیش از این بود منتها با تمامی صرفه جویی ها کار کردیم چه اینکه کل ستاد ما با سه نفر کار کردند تا تعهداتمان به گروه ها کم نشود. 

نیلی اظهار داشت: ما دو برابر بودجه جشنواره حمایت از دو نهادی که مطرح شد را نزدیک دو میلیارد و سیصد میلیون گرفتیم که بخشی تامین شده و بقیه را تلاش داریم در دست بگیریم. 

 

در پایان نیز پوستر جشنواره تئاتر مقاومت با حضور محمد روح الامین مدیر هنری جشنواره و دیگر مدیران رونمایی شد . 

انتهای پیام /

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول